Thursday 18 October 2012

ISU SEMASA MENGENAI TPM UITM

Baru-baru ini telah keluar isu mengenai kelemahan pengurusan dalam biasiswa tenaga pengajar muda uitm.ianya semakin hangat diperkatakan oleh sesetengah pihak yang sentiasa mengambil berat tentang isu ini.bagi admin tidak dapat dinafikan memang ada sedikit kelemahan dalam pengurusan biasiswa ini terutamanya dalam melibatkan pengurusan JPBSM.

JPBSM yang bertanggungjawab dalam menguruskan biasiswa ini dilihat mengalami masalah dalam pengurusan dokumen calon-calon biasiswa.ada sesetengah calon telah memberi kenyataan bahawa pengurusan rekod progress calon tidak diuruskan dengan sempurna. ini terbukti apabila ada calon yang sudah habis kontrak dan ingin melapor diri di JPBSM dan apabila ingin menyemak dokumen dokumen calon untuk semester sebelumnya ianya sudah tidak ada atau hilang. calon tersebut terpaksa membuat progress yang baru bermula dari semester pertama. ini antara kelemahan yang masih ada pada jabatan ini.

Dari segi penyerapan pensyarah sementara untuk berkhidmat, pada mulanya sememangnya uitm mempunyai kelemahan dari segi pengurusannya. tetapi dari semasa ke semasa uitm telah pun memperbaiki kelemahan dan antara pekeliling terbaru yang telah dikeluarkan oleh uitm berkaitan dengan calon biasiswa ini adalah calon diwajibkan menghabiskan pengajian mereka dahulu sebelum di posting.calon juga di wajibkan mendapatkan surat akuan senat yang menyatakan bahawa mereka telah tamat belajar dan bersedia untuk berkhidmat sebagai pensyarah.

secara kesimpulannya, pihak uitm sentiasa memperbaiki kelemahan dalam apa sahaja urusan.seperti yang kita tahu uitm adalah universiti terbesar atau yang paling ramai pelajar dan stafnya. jadi semestinya ianya melibatkan pengurusan pada skala yang besar yang dilihat memerlukan komitmen yang tinggi untuk mengurus.ini semestinya mengambil sedikit masa untuk uitm memperbaiki setiap kelemahan yang ada.

24 comments:

  1. Salam,

    Bagi yang dah pergi interview TPM baru-baru ni, agaknya bila boleh dapat tahu keputusan TPM 2012?

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  2. *bila boleh dapat tahu keputusan TPM 2013?

    ReplyDelete
  3. saya pun dah naik letih menjawab soalan orang - apa keputusan? rasanya nak kena lupakan dan carik peluang jadi lecturer di tempat lain pula.

    ReplyDelete
  4. Andai ada berita atau sekurang2 nya clue ttg bila result interview tpm tempoh hari akan keluar, tolong lah war-warkan di sini asap ye...terima kasih....

    ReplyDelete
  5. Keputusan utk FSKM dah keluar pun Alhamdulillah

    ReplyDelete
  6. mcm mana janna dapat ye? mcm mana dapat tahu?

    ReplyDelete
  7. diorang email... jumaat 9/11 yang lepas. surat tak dapat lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Janna,
      Kalau nak cek, boleh ke kita call direct kat UiTM? atau kena tunggu je..sebab ada yang kata tunggu 7-8bulan..so patut tunggu je ke or buat panggilan ke UiTM?

      Delete
    2. cuba call juga untuk kepastian.

      saya fikir, ikut fakulti.

      mcm saya haritu, interview bulan hujung bulan 8, awal bulan nov dapat. diorg inform melalui email. saya pernah cuba call fakulti, mereka kata biasanya diorg akan tunggu tarikh mesyuarat dulu.

      27 hb ni akan ada taklimat di uitm... saya fikir yg itu pun ikut fakulti juga. sebab saya dapati masih ramai yg belum dapat result.

      wallahu'alam

      Delete
  8. salam. nk tnya... mcm mn pula klu status permohonan tulis "permohonan telah di ajukn kpd urusetia"?... klu status mcm nie, permohonan x berjaya ka?....

    ReplyDelete
    Replies
    1. dari mana jumpanya status bertulis begitu? melalui sistem online tu ke?

      Delete
    2. yea janna, melalui sistem online... tahniah yea janna, awak dh dpt ;)

      Delete
  9. biasanya berbulan tunggu.. mcm sy, 7bulan juga la menunngu..me fromfbm..

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. untuk makluman, bagi fakulti sains komputer, 27hb dis ni akan ada sesi taklimat pada yg berjaya. surat tawaran pula akan valid sampai 30 september 2012.

    besar kemungkinan, progress adalah berbeza-beza mengikut fakulti.

    tapi sampai harini takde black and white lagi. nampaknya, fakulti lebih gemar guna kaedah email dalam berkomunikasi. jadi, rajin2 la semak email.

    inshaAllah.

    ReplyDelete
  12. "calon biasiswa ini adalah calon diwajibkan menghabiskan pengajian mereka dahulu sebelum di posting.calon juga di wajibkan mendapatkan surat akuan senat yang menyatakan bahawa mereka telah tamat belajar dan bersedia untuk berkhidmat sebagai pensyarah."

    amat menakutkan bagi student master by research macam saya. kalau sebelum ini, masih boleh melapor diri pada masa yg ditetapkan dan bertugas sebagai (pensyarah sementara)sehingga mendapat master (grad & konvo ). Tapi, rule yg baru ni akan menyebabkan kami tanam anggur beberapa bulan (sebelum viva).

    ReplyDelete
  13. salam..untuk makluman,saya pernah berjaya ditawarkan biasiswa TPM dan telah melalui temuduga..Beberapa bulan selepas itu, saya dimaklumkan telah berjaya dan ditawakan menyambung pengajian dalam bidang farmasi...tetapi pada masa saya ditawarkan biasiswa tersebut, saya baru sahaja memulakan kerjaya sebagai guru..dan kerana bimbang hilang senioriti dalam KPM kerana bidang yang sya pohon tidak berkaitan dengan pendidikan, saya telah menolah tawaran tersebut. tetapi kini setelah disahkan jawatan, saya berhasrat ingin menyambung kembali pengajian. Soalan saya, adakah saya perlu membuat permohonan baru dan melalui semua prosedur seperti sesi temuduga dan microteaching dan menunggu sehingga tawaran baru dibuka atau saya boleh menghubungi mana-mana pegawai yang terlibat..sekian

    ReplyDelete
  14. Saya berminat utk menyertai tpm ni.blh saya tahu cmne saya nk apply??apakah syarat2yer..

    ReplyDelete